Przedstawiamy Państwu najważniejsze zmiany dotyczące oceniania , promowania i klasyfikowania uczniów na podstawie :
- Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24.08.2015 w sprawie warunków oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 .06. 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych
- Ustawy z dnia 20.02.2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty
- Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia :
a/ posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
b/ posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
c/ posiadającego opinię poradni psychologiczno –pedagogicznej , w tym poradni specjalistycznej
d/ objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia
e/ posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego
2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego , na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń , wydanej przez lekarza , na czas określony w tej opinii.
3. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji wychowania fizycznego , zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach , wydanej przez lekarza , na czas określony w tej opinii.
4. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji plastyki i chóru na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
5. Dyrektor , na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia , może zwolnić ucznia z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, jeżeli uczeń zrealizował te zajęcia w szkole artystycznej w zakresie zgodnym z podstawą programową
6. Ocenianie bieżące ma na celu monitorowanie pracy ucznia i przekazanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się , poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
7. Przy ustalaniu oceny z wf, zajęć technicznych i plastyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć, a w przypadku wf także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę artystyczną na rzecz kultury fizycznej .
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary: wywiązywanie się z obowiązków ucznia, postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, dbałość o honor i tradycje szkoły artystycznej, dbałość o piękno mowy ojczystej, dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób, godne, kulturalne zachowanie się w szkole artystycznej i poza nią, okazywanie szacunku innym osobom. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych na zachowanie ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej , w tym poradni specjalistycznej.
- Uczeń otrzymuje roczne oceny klasyfikacyjne w trybie egzaminu promocyjnego / z wyjątkiem klasy pierwszej OSM i SM I st. oraz klas programowo najwyższych OSM i SM II stopnia /z nastepujących zajęć edukacyjnych:
- w OSMi SM I st. – instrument główny
- w OSM i SM II st.– instrument główny / specjalność instrumentalistyka i instrumentalistyka jazzowa/ , śpiew / specjalność wokalistyka /. Ocenę z egzaminu promocyjnego ustala się według następującej skali: 6,5,4,3,2,1.
- Egzamin klasyfikacyjny, poprawkowy oraz sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w przypadku odwołania się od trybu wystawienia oceny końcowo rocznej z zajęć ogólnokształcących przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej
- Egzamin klasyfikacyjny , poprawkowy oraz sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w przypadku odwołania się od trybu wystawienia oceny końcowo rocznej z zajęć artystycznych przeprowadza się w formie pisemnej , ustnej , praktycznej lub mieszanej. Formę egzaminu ustala dyrektor.
- Egzamin klasyfikacyjny, poprawkowy oraz sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w przypadku odwołania się od trybu wystawienia oceny końcowo rocznej z zajęć technicznych , informatyki , zajęć komputerowych oraz plastyki ma przede wszystkim formę praktyczną.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłaszać zastrzeżenia do dyrektora szkoły , jeżeli uznają ,że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia tej oceny , nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności z danego przedmiotu , w związku ze stwierdzeniem ,że roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami , przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń . Także w tym terminie komisja ponownie ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Ocena naganna zachowania nie ma wpływu na promocję ucznia.
- Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi do wglądu na lekcji a jego rodzicom w czasie konsultacji i zebrań.
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , jeżeli otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia dopuszczającego z następujących zajęć edukacyjnych:
- w OSM i SM I st.: rytmika z kształceniem słuchu , kształcenie słuchu , kształcenie słuchu z audycjami , podstawy kształcenia słuchu, instrument główny , zespół instrumentalny
- w OSM II i SM II st.: kształcenie słuchu , kształcenie słuchu jazzowe , instrument główny , śpiew / wokalistyka /.
- Świadectwo z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego lub specjalności lub specjalizacji oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Do średniej ocen wlicza się także oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego w części teoretycznej i w części praktycznej.
- W przypadku ucznia klas I-III OSM I st.– świadectwo z wyróżnieniem otrzymuje uczeń który uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych ocenę średnią 4, 75 i co najmniej ocenę bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego .
- Uczeń SM I i II stopnia , który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego lub specjalności lub specjalizacji , otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Egzamin dyplomowy w części teoretycznej obejmuje wiedzę z zakresu jednych z następujących zajęć edukacyjnych artystycznych:
- historii muzyki z literaturą muzyczną
- historii muzyki jazzowej z literaturą muzyczną – dla specjalności instrumentalistyka jazzowa
- kształcenie słuchu
- kształcenie słuchu jazzowe – dla specjalności instrumentalistyka jazzowa
- harmonii praktycznej
- harmonii jazzowej – dla specjalności instrumentalistyka jazzowa
Uczeń dokonuje wyboru zajęć edukacyjnych i informuje o tym dyrektora szkoły nie później niż na 30 dni przed terminem egzaminu dyplomowego. Egzamin dyplomowy w części teoretycznej jest przeprowadzany w formie pisemnej , ustnej , praktycznej lub mieszanej . Formę części teoretycznej ustala dyrektor szkoły.