Wymagania egzaminacyjne do egzaminu wstępnego
do OSM II i SM II/6 SM II/4
Egzamin praktyczny – oceniany w skali 0-25
Instrumentalistyka klasyczna
Do klasy fortepianu , klawesynu i organów
- etiuda lub utwór o charakterze technicznym
- utwór polifoniczny
- forma klasyczna (część sonaty, rondo lub wariacje)
- utwór dowolny
Do klasy organów (program wykonany na organach)
- dowolnie wybrany utwór z różnych kręgów stylistycznych epoki baroku.
- utwór romantyczny lub z późnego XIX w. lub polska muzyka organowa XIX w.
- utwór dowolny reprezentujący twórczość współczesną XX i XXI w., z uwzględnieniem kompozytorów polskich
- dowolny utwór polifoniczny J. S. Bacha
Do klasy skrzypiec
- etiuda dwudźwiękowa
- część sonaty
- koncert (fragment)
- utwór dowolny
Do klasy altówki
- etiuda
- część sonaty
- koncert (fragment)
- utwór dowolny
Do klasy wiolonczeli
- gama
- etiuda
- część sonaty lub koncertu
- utwór dowolny
Do klasy kontrabasu
- gama
- 2 etiudy o zróżnicowanych problemach technicznych
- utwór dowolny
Do klasy gitary
- 2 etiudy o zróżnicowanych problemach technicznych
- forma klasyczna ( sonatina, część sonaty, rondo, wariacje lub dwie części z suity).
- utwór dowolny
Do klasy instrumentów dętych:
blaszanych, drewnianych
- 2 gamy ( dur, moll)
- etiuda
- 2 utwory dowolne o zróżnicowanym charakterze
Do klasy akordeonu:
Program dowolny (10-15 min.) zróżnicowany pod względem stylu i charakteru , ale zawierający obowiązkowo:
- utwór o charakterze wirtuozowskim (etiuda)
- utwór cykliczny (lub jego część)
Do klasy perkusji
- etiuda lub utwór na dowolny instrument melodyczny.
- 2 ćwiczenia na werbel: jedno ćwiczenie klasyczne, jedno ćwiczenie z zastosowaniem techniki rudymentowej
- ćwiczenie lub solo na zestaw perkusyjny
- fragment utworu wybranego przez komisję na werbel lub ksylofon
Instrumentalistyka jazzowa
Wymagania na wszystkie specjalności instrumentalne
- blues jazzowy
- standard jazzowy
- utwór lub ćwiczenie dowolne, o charakterze technicznym
- utwór dowolny
Wokalistyka
- dwa dowolne o zróżnicowanym charakterze utwory wykonane a capella lub z akompaniamentem (propozycje utworów na stronie internetowej)
- interpretacja jednego dowolnego krótkiego wiersza recytowanego z pamięci
- jeden wierszyk dykcyjny wybrany spośród trzech zamieszczonych na stronie internetowej
Egzamin ogólnomuzyczny obejmuje
- Badanie predyspozycji słuchowych: powtarzanie krótkich melodii za głosem lub instrumentem, rozpoznawanie błędów w melodii, powtarzanie grup rytmicznych, rozpoznawanie ilości współbrzmiących równocześnie dźwięków.
- Sprawdzanie wiadomości i umiejętności z zakresu kształcenia słuchu
- rozpoznawanie, budowanie i śpiewanie interwałów prostych melodycznych i harmonicznych
- rozpoznawanie, budowanie i śpiewanie trójdźwięków dur i moll ( w przewrotach) oraz zwiększonych i zmniejszonych
- rozpoznawanie, budowanie i śpiewanie dominanty septymowej
- śpiewanie gam mollowych w odmianach do 4 znaków
- wykonanie ćwiczenia solfeżowego a`vista
- Udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie z podanego poniżej zakresu:
- podział instrumentów muzycznych i przynależność danego instrumentu do określonej grupy
- cechy polskich tańców narodowych
- budowa okresu muzycznego, ronda, wariacji, allegra sonatowego
- podział głosów ludzkich na męskie i żeńskie od najwyższych do najniższych
- charakterystyka rodzajów melodyki (kantylenowa, ornamentalna, figuracyjna, deklamacyjna)
- znajomość elementów pobocznych (dynamika, agogika, artykulacja)
- sylwetka ( życie i twórczość) wybranego przez siebie kompozytora europejskiego i polskiego
- postać cenionego wykonawcy
- charakterystyka wybranej epoki muzycznej ( kompozytorzy i ich twórczość, cechy muzyczne epoki) lub stylu w muzyce